fredag 22 december 2017

Äventyret Aladdin


Äventyret Aladdin
Var: Stockholm Waterfront
När: 22/12 2017
Det blir väl bättre runt kröken, men det var ännu mera öken! – Robert Broberg
Dröse och Norberg gör sin egen tolkning av den klassiska berättelsen om Aladdin som hittar en ande i en lampa och får tre önskningar och de följer mallen man har etabliserat i Trollkarlen från Oz och Snövit. Det blir en varm och fin berättelse där en pruttande dromedar spelar en icke helt oviktig roll tillsammans med anden, tre önskningar och en flygande matta.
Det är gjort med värme och många egna tagningar på de klassiska karaktärerna i Aladdin berättelsen och det är det som man tillsammans med de många kostymbytena minns bäst av denna föreställning. Backstage på Stockholm Waterfront under denna föreställning måste vara lika galet energirik som backstage på den Lejonkungen uppsättning jag såg i London för några år sedan.
Men detta är framförallt en högtidsstund för alla barn som får njuta av två och en halv timmes teatermagi av bästa märke som innehåller allt vad en bra barnmusikal ska innehålla. Man får drömma sig bort till arabiska öknen en stund och roa sig med de många underhållande och klipska replikerna och de charmanta sångnumren.
Men det är också det man som vuxen musikalälskare får och jag kunde inte låta bli att drömma mig bort till Book of Mormons bitska satir och ironiska tagning av livet i den afrikanska djungeln när jag såg detta äventyr och mitt vuxna jag saknade någon extra nivå av spetsfundighet som gör vår upplevelse av detta ännu bättre och mer givande än den redan är.
Men är man barn eller har barnasinnet kvar rekomenderas detta helhjärtat och jag är övertygad om att alla barnfamiljer har en högtidsstund framför sig om man tar sig till Waterfront eller någon av äventyrets många stopp på turnén man ska ge sig ut på i vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar