måndag 9 oktober 2017

Cats International Tour gånger 4

Cats International Tour gånger 4

Var: Ericsson Globe Arena, Stockholm.
När: 7-8 Oktober 2017


And my memory is fading! Touch me, its so easy to leave me! - Memory, Cats.


När världens bästa musikals internationella tour kommer till Stockholm är det läge för ett flertal besök och i slutändan blev det 4 sådana tack vare olika omständigheter. Cats är fantastiskt var man än ser den men det är alltid en extra speciell känsla att se Cats på hemma plan. Dock tycker jag inte att en stor idrottsarena som Globen är den bästa arenan för en "intim" musikal som Cats då denna kräver att man ska slutas in i Cats landet och dras med i katternas agerande på scen på ett helt annat sätt än vad många andra musikaler gör. På söndagens andra föreställning hade jag fått biljett långt in i bänkraden på rad 3 och bara det att sitta mitt inne i en lång rad utan möjlighet till interaktion med katterna gjorde att man förlorade magin lite grand. Hur ska det då inte vara för en som sitter långt uppe på etage Cs läktare? Globen är utmärkt för stora arena musikaler som We Will Rock You, Rock of Ages och till och med Wicked - Men för just Cats hade Annexet, China teatern eller Cirkus varit bättre arenor ur denna synpunkt.


Med det sagt hade jag väldigt bra platser på de tre andra föreställningarna och två efterlängtade fotografier var en perfekt inramning till alla upplevelser i kattlandet. Den ena var med underbara Joanna Ampil (Grizabella) vars version av Memory är min absoluta favorit och ännu mer så efter denna serie besök på Cats. Den andra var en bild med två av mina favoritkatter Coricopat och hans tvillingkatt Tantomille. Jag har ett väldigt varmt förhållande till Coricopat och att få en bild av honom tillsammans med hans tvillingkatt var guld värd. Varmt tack till Company Managern Steve Diamond som ordnade detta.


Det är svårt att sammanfatta en så bra musikal i några få ord och jag kommer möjligen att återkomma i ärendet men jag vill ta tillfället i akt att redovisa ett par ändringar sedan förra tour besöket. Den första var att Rum Tum Tugger åter har blivit den älskade rock and roll stjärne katt han alltid har varit historiskt sätt och att de således har övergivit försöken att klämma in "rapstar Tugger" i showen. Det har trots utmärkta skådespelarinsatser aldrig känts som en bra och integrerad del i musikalen. Så denna ändring tillbaka till originalet stöds helhjärtat.


Den andra förändringen är att man har lagt "hundnumret" (The awfull battle of Pekes and Pollicles) i akt II vilket har lett till att ett av mina absoluta favoritnummer Growltiger och min älskade Lady Griddlebone har fått utgå. Hundnumret i sig är lika bra som det alltid har varit och Asparagus gör ett bra arbete som guide in i hundnumret och han har god hjälp av Munkustrap som dock har fått en betydligt mindre roll i det som brukade vara hans stora paradnummer. Det är oväntat bra gjort och fjärilarna jag hade i magen innan har försvunnit helt. Även om det är hårt att erkänna detta känns hundnumret nästan som en bättre version av Gus minne än vad piratkatterna var och det är ett nummer som den gamle teaterkatten verkligen kan skina i. Men trots detta är saknaden av och tomheten efter Lady Griddlebone och hennes interagerande med publiken stor och jag skulle trots att detta nummer fungerar så bra gärna byta tillbaka till originalet om jag kunde. Originalversionen av Growltiger var ett fantastiskt nummer trots en del för en barn och familjevänlig musikal tveksamma inslag och en del narrativa svårigheter i att ha ett minne i minnet i form av balladen om Billy Mccaw. Kunde man plocka in Growltiger i någon annan form eller låta Griddlebone vara med i hela musikalen är jag helt för denna ändring. Möjligen kunde man plocka in piraterna som ett "extranummer" efter Grizabellas himlafärd och därmed ge den i det sammanhanget ratade Asparagus en chans att stärka sina aktier till nästa Jellikle bal? Alternativet kunde vara att placera Growltiger som ett vanligt nummer men på Hundslagets gamla plats innan Jelliklebalen.


Cats är och förblir världens bästa musikal och det känns en smula tomt att inte ha nya Cats besök att se fram emot. Jag hoppas att detta besök av den internationella touren kan trigga nya produktioner runt om i landet. Cats har till exempel inte blivit spelad norr om Stockholm än (med reservation för vissa skolproduktioner.) och jag håller tummarna för denna musikal varje höst när VRG och Kulturama ska berätta vilka årets musikaler blir. Jag är övertygad om att de skulle kunna göra denna oerhört bra men hittills har jag inte haft någon framgång på den fronten.


Som en sista fotnot undrar jag vad grejen med att inte ha ensemblens rollista i programmet är? Att få läsa om vilka som är med och få lite bakgrundsinfo om dessa underbara artister har alltid varit lite av höjdpunkterna och en stor anledning till varför jag har köpt detta. Nu fick man ingen som helst information om vilka som spelade katterna, vare sig i arenan eller programmet och jag som älskar musikalteater tycker att varje artist självklart ska få kredit för den insats man gör i Cats och andra musikaler. Hur ska annars hugade musikalfans få reda på vilka som gör insatser i de olika rollerna?


Nu ska Cats touren vidare till Malmö och Danmark. Jag rekommenderar denna musikal helhjärtat och varmt till alla som vill se en fantastisk dansmusikal av bästa märke och höra en av världens bästa Grizabellor - Joanna Ampil. Jag har efter helgen sett denna musikal 38 gånger och vet således vad jag talar om. Varmt tack till alla inblandade och Steve Diamond.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar