lördag 23 juli 2016

Club Corner of The Sky på Boulevardteatern

Club Corner of The Sky på Boulevardteatern

Var: Boulevardteatern, Stockholm


När: 22/7 2016


Det är trevligt att se mig, inte sant? - Galinda, Wicked


Denna omgång har Club Corner of The Sky flyttat ut från Klara Soppteater scenen och gjort ett somrigt gästspel på vackra Boulevardteatern och temat präglas starkt av det kommande Pride firandet. Man har valt att dela upp kvällen i två delar: Den första är en musikalshow där artister sjunger musikallåtar som där man ofta har bytt kön på sångaren och den andra är en traditionell Club Corner afton.


Den första delen känns härligt fräsch och bjuder på en för många musikalartister ganska unik möjlighet - Nämligen att sjunga det andra könets låtar. Många gör detta oväntat och de låtar jag minst bäst är väl Maria ur West Side Story, Getshemane ur Jesus Christ Superstar (Sjungs av Josefina "Fina" Hylén) och Café Song (Empty Chairs at Empty Tables) ur Les Misérables. Den senare sjöngs för att minnas offren på nattklubben i Orlando för en månad sedan.


Just Getshemane var extra intressant att höra sjungas av en kvinna eftersom jag (se min lista över skolmusikaler) är ganska säker på att Jesus Christ Superstar skulle kunna bli en stapelvara bland musikalskolor världen över om den fanns i en version där man vände på alla karaktärers roller och gjorde alla manliga roller kvinnliga och tvärtom. Detta eftersom musikalen i ursprungsläget har en klar övervikt på manliga karaktärer.


Kvällens andra halva var lika bra som vanligt och jag upphör aldrig att förvånas över kvaliteten på artisterna som ställer sig och sjunger på Open Mic scenen. Jag tror inte det var någon av de som inte var med som inte skulle ha kunnat hoppa in och fylla ut ensemblen i musikalshowen galant. Som varandes stort Wicked fans minns jag naturligtvis låtarna från denna bäst i form av As Long As Youre Mine, Popular och Defying Gravity. Men även Kristinas avslutningssång ur Kristina från Duvemåla värmer varmt och var ett ganska oväntat val som gläder en varm anhängare av denna svenska stolthet. Noteras bland godbitarna bör även Johan Mörks framförande av Guldet blev till sand där en ur publiken blev utvald att höja och sänka tonartern efter eget tycke. Vilket efter vad jag har förstått är ett mycket svårt sätt att sjunga på.


På det hela taget en väldigt lyckad, om en ganska lång, kväll. Varmt tack till alla inblandande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar