lördag 18 april 2015

Hakuna Matata MVG

Hakuna Matata - Lejonkungen enligt Kulturuma Gymnasium.

Var: Kulturama - Hammarby Sjöstad.


När: 17/4 2015


Betyg: MVG


Det är ofta man blir positivt överraskad av Kulturama (Hammarby Sjöstad) olika föreställningar och det gäller i synnerhet denna underbara föreställning av en av mina favoritmusikalflimer, Disneys Lejonkungen som den tolkas av Gymnasiesskolans elever. Denna version är gjord helt utan de dockor som kännetecknar London uppsättningen och det gör att jag tycker att detta sätt att göra den vore en utmärkt utgångspunkt för en amatör och skolversion eftersom man här fokuserar på handlingen och de duktiga skådespelarna som aldrig gör en besviken i sina olika roller. Den klarast lysande stjärnan är Alexandra Salomonssons Simba som till skillnad från London versionen (Där man har en ung Simba och en vuxen dito) är på scen nästan hela tiden och gör det som om hon aldrig har gjort något annat. Även Josefine Hummels Scar förtjänar extra beröm tillsammans med Fannie Johanssons Timon/Flin och Najomi Brezinas Pumba/Bansaj. Just sammanslagningen av dessa roller gör att deras skådespelare får mer att göra i första akten än vad som är brukligt i originaluppsättningen vilket är extra intressant för just skol och amatör uppsättningar.


En av orsakerna till det höga betyget är att man lyckas bättre än i London med två av mina favoritlåtar från filmen, nämligen Scars Be Prephered och Simbas I Cant Wait To Be A King. I den förstnämnda har man lyckats få fram den taktfasta militärmarschkänslan från filmen på ett mycket bättre sätt än i London tillsammans med att hela ensemblen är med och dansar som hyenor och resultatet av detta är mycket mer i min smak än London versionen. Även den Cats inspirerade make upen (Josefine Hummel) förtjänar extra beröm här eftersom jag stundtals kände mig nästan som hemma på Cats.


Stort tack till alla inblandade för en fantastisk föreställning som jag varmt rekomenderar till alla som vill se Lejonkungen men inte har möjlighet att åka till London eller New York. Men viss skyndsamhet rekomenderas då den bara spelas till och med söndag den 19 april.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar