torsdag 25 september 2014

EVITA enligt Göta Lejon


EVITA enligt Göta Lejon

Var: Göta Lejon, Stockholm

När: 24/9 (Rep)

Betyg: Rep, inget betyg.

Jag var och såg EVITA i Malmö och jag tyckte att man i denna uppsättning satt för långt från scen men jag är glad att kunna konstatera att denna version är både bättre och mer berörande än den (som var både välspelad och hade ett intressant koncept!) jag såg i Malmö och jag misstänker att mycket beror på att man på Göta Lejon sitter närmare scenen och därför kan känna av de små nyanserna i denna show bättre. Även regin (Ronny Danielsson) betyder mycket och man lyckas väl med att berätta Evita Perons (Charlotte Perelli) livsberättelse på ett sätt som gör att det Che (Patrick Martinsson) har att säga om hennes liv verkligen berör. Just Patricks Che är kvällens stora stjärna och det är genom Ches ögon vi ser och följer Evita Perons resa mot stjärnorna. Det verkar som att en del musikaler kräver en intim salong där scenen är nära publiken och EVITA känns definitivt som en sådan medan en musikal som Singing In The Rain klarade av flytten till Malmö med bravur godkänt.

Det spelades bra på många håll och jag vill särskilt framhålla den storartade dansembemblen (med bland annat Kitty Chan) som fick med beröm godkänt av både mig och mitt danserfarna sällskap. En stor eloge till alla inblandade! Klart sevärd och ett måste för alla som gillar Andrew Lloyd Webbers musikaler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar